Helsingin Reservin Sanomat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Paperilehden PDF-versiot
  • Aikaisemmat verkkolehdet
  • Etusivu 4/2017
  • Pääkirjoitus 4/2017
  • HRUP:n puheenjohtajalta
  • HELRESP:n puheenjohtajalta
  • Kolumni
  • Toimintakalenteri
  • Onnittelemme
  • Kirjaesittelyt

Ilmarinen nousee osa 4

Suomi 100 juhlavuoden kunniaksi saamme nähdä palan Suomelle tärkeää historiaa: Panssarilaiva Ilmarisen uudelleensynnyn. Espoon Viherkallion koulun ala-asteen oppilaat rakentavat laivan yhteistyönä koko koulun eri luokkien voimin taito- ja taidekurssilla kierrätysmateriaaleista. Pienoismallin pituus on kaksi metriä. Ilmarisen uudelleenrakentaminen kunnioittaa Suomen satavuotisjuhlaa, sotiemme veteraaneja ja sodissa kaatuneiden uhrauksia. Helsingin Reservin Sanomien kuudessa digilehdessä seurataan panssarilaivan valmistumista.

Panssarilaivan pohjalevyt asennuksessa. Kannelle on eksynyt oppilaan tekemä kaksitasoinen lentokonekin.

Panssarilaivan pohjalevyt asennuksessa. Kannelle on eksynyt oppilaan tekemä kaksitasoinen lentokonekin.

Aluksen sisällä näkyvät rakenteet, joiden läpi on porattu sähköjohtojen paikat.

Aluksen sisällä näkyvät rakenteet, joiden läpi on porattu sähköjohtojen paikat.

Haastateltavana Ilmarisen uppoamisesta selvinnyt Lauri Pätäri.

Haastateltavana Ilmarisen uppoamisesta selvinnyt Lauri Pätäri.

Lauri Pätäri nuorena matruusina.

Lauri Pätäri nuorena matruusina.

Pohjalevyt on kiinnitetty ja pohjamaalattuna. Naamiovärityksen teko alkamassa.

Pohjalevyt on kiinnitetty ja pohjamaalattuna. Naamiovärityksen teko alkamassa.

Oppilaat ovat tehneet huolellisesti myös yksityiskohtia. Kuvassa mm. 40 mm Bofors ja 20 mm Madsen.

Oppilaat ovat tehneet huolellisesti myös yksityiskohtia. Kuvassa mm. 40 mm Bofors ja 20 mm Madsen.

Ilmarisen keulakannen yksityiskohtia. Järeän tornin päällä maalattuna Suomen lippu, jonka olemassa olo v. 1941 on rakentajille epävarma, sillä joissain lähteissä se mainitaan, mutta esim. Pätärin mukaan sitä ei ollut. Lauri Pätäri oli juuri poistunut kyseisen tornin päältä ennen räjähdystä. Tässä kohdassa pahoittelemme mallin mahdollista epätarkkuutta, mutta tuo lippu on aika näyttävä.

Ilmarisen keulakannen yksityiskohtia. Järeän tornin päällä maalattuna Suomen lippu, jonka olemassa olo v. 1941 on rakentajille epävarma, sillä joissain lähteissä se mainitaan, mutta esim. Pätärin mukaan sitä ei ollut. Lauri Pätäri oli juuri poistunut kyseisen tornin päältä ennen räjähdystä. Tässä kohdassa pahoittelemme mallin mahdollista epätarkkuutta, mutta tuo lippu on aika näyttävä.

Kannella myös Amiraalivene, mutta kyseisellä viimeisellä matkalla se ei ollut mukana laivassa. Reelinkien teko on alkamassa.

Kannella myös Amiraalivene, mutta kyseisellä viimeisellä matkalla se ei ollut mukana laivassa. Reelinkien teko on alkamassa.

Veteraaniasiat ja Suomi-100 vuotta ovat meille tärkeitä asioita.

Komentajakapteeni Mikko Leppänen
Viherkallion koulun rehtori
Espoo-Kauniainen Reserviupseerit

Kuvat: Mikko Leppänen
Historiatekstin lähde: Wikipedia

Piirien nettisivut

Uusimmat HRS verkkolehdet

HRS verkkolehti 6/2022
HRS verkkolehti 5/2022
HRS verkkolehti 4/2022

HRS paperilehden näköisversiot

Piirien Facebook-sivut

Helsingin Reservin Sanomat
Döbelninkatu 2
00260 HELSINKI
puh. 045 128 3636
toimitus @ reservinsanomat.fi

Julkaisijat
Helsingin Reserviupseeripiiri ry ja Helsingin Seudun Reserviläispiiri ry

Päätoimittaja
Tomi Alajoki
puh. 045 128 3636
toimitus @ reservinsanomat.fi

Toimitus
Ari Ranto
Jari Gerasimoff

etunimi.sukunimi @ reservinsanomat.fi

Osoitteenmuutokset

Kaikki osoitteenmuutokset jäsenrekisterin kautta:

Jäsenrekisterin eAsiointi

Suomen Reserviupseeriliiton jäsenet
Reserviläisliiton jäsenet

Jäsenrekisterin yhteystiedot
puh. (09) 4056 2010
jasenasiat @ reservilaisliitto.fi

Tykistökoulun ja Kenttätykistökerhon Hedberg-kilpailu 50 vuotta Helsingin piireillä kaksi joukkuetta Jukolassa 2017
Scroll to top